Wzór na innowacyjność

Źródło: flickr.com cc - http://www.flickr.com/photos/joao_trindade/4362414729/sizes/s/in/photostream/Aby ułatwić sobie życie człowiek stworzył wzory. Wystarczy zrobić coś dokładnie tak jak pokazuje wzór, albo podstawić do niego pewne elementy i w prosty sposób otrzymamy zamierzony rezultat. Tęgie umysły każdego dnia próbują opisać cały świat za pomocą wzorów, tak aby móc zrozumieć prawa jakie nim i nami kierują. Wzory matematyczne pomagają nam w rozwiązywaniu zadań, chemiczne opisują skład cząsteczek, kulturowe pozwalają zrozumieć zachowania różnych osób, a przemysłowe związane są z tworzeniem produktów, które wykorzystujemy każdego dnia. Istnieją też inne rodzaje wzorów takich jak wzór na szczęście, albo miłość. Czy istnieje jednak wzór na innowacyjność, w której mogłoby się wydawać, że nie obowiązują żadne reguły? Oczywiście, że tak!

Innowacyjność = kreatywność * skłonność do podejmowania ryzyka

Ten prosty wzór zawiera w sobie całą kwintesencję innowacyjności. Nic dodać, nic ująć. Jeśli którakolwiek ze zmiennych równania jest bliska zeru możemy zapomnieć o innowacyjności nawet w przypadku, w którym druga jest bardzo wysoka. Innowacje idą w parze z kreatywnością i podejmowaniem ryzyka. Tak było, jest i będzie.

Kreatywność

Jeśli cechujesz się kreatywnością, ale nie masz skłonności do podejmowania ryzyka to Twoje pomysły nigdy nie wyjdą poza fazę koncepcji. W takim przypadku można wymyślać i wymyślać, ale nic poza pomysłami z tego nie będzie. Trafią one do szuflady, a Ty prędzej czy później o nich zapomnisz. Jeśli nie dasz żadnemu ze swoich pomysłów szansy na zaistnienie to nie będą one nic warte. Świat nigdy się o nich nie dowie, a Ty całe życie będziesz pluć sobie w brodę mówiąc: wystarczyło tylko zaryzykować.

Ryzyko

Jeśli lubisz ryzyko, ale brakuje Ci dobrych pomysłów to również nic z tego nie będzie. Szczytem Twoich możliwości będzie kopiowanie cudzych pomysłów, a jak dobrze wiadomo na dłuższą metę taka strategia nie przynosi dobrych rezultatów. Bez pomysłów jesteś tylko osobą, która nie zastanawia się nad niczym tylko działa. Zero jakichkolwiek kalkulacji. Bardzo często są to działania nieprzemyślane i prowadzą do klęski. A kiedy to już nastąpi Ty zastanawiasz się jak można było być tak głupim.

Kto ryzykuje, a kto jest kreatywny?

Bardzo ciężko jest znaleźć ludzi, którzy każdą z tych cech mają na wysokim poziomie. Chęć do podejmowania ryzyka wraz z wiekiem staje się coraz mniejsza. Ludzie zaczynają cenić sobie spokój i przewidywalność. Boją się o zakłócenie porządku, który panuje w ich życiu. Oczywiście zdarzają się od tego wyjątki, ale zazwyczaj wyższą skłonność do ryzykowania mają ludzie młodzi. W większości wypadków nawet wizja odmienienia swojego losu czy też osiągnięcia dodatkowych zysków to zbyt mało, aby przekonać kogoś do tego aby zaryzykował. Z kreatywnością też jest różnie w momencie kiedy ciągle tylko bazujemy na cudzych pomysłach. W tym momencie odbieramy sobie szansę na własne koncepcje. Kreatywność należy ćwiczyć codziennie, aby pozostała w dobrej kondycji. Kiedy przez długi czas jej nie trenujemy trudniej jest nam wpaść na dobre pomysły. Kreatywność potrzebuje czasu, aby osiągać szczyty swoich możliwości. A te są nieograniczone.

Złoty środek

Kreatywność i ryzyko to idealna para. Każde z osobna może istnieć bez siebie, ale dopiero w momencie połączenia obu tych cech można przekonać się o tym ile są warte. Kreatywność to nie tylko pomysły, a ryzyko to coś więcej niż rzucenie wszystkiego i powiedzenie: zrobię to! Jedno i drugie to przede wszystkim odkrycie sposobu na to, aby krok po kroku od początku aż do końca zrealizować ciekawy pomysł. Każdy sam musi znaleźć ten złoty środek. Wykorzystaj swoją kreatywność i chęć do działania tak, aby stworzyć z nich duet, który się uzupełnia. Ryzykuj tworząc nowe rozwiązania, wykazuj się kreatywnością w poszukiwaniu sposobów i środków na ich realizację. Teraz kiedy znasz już wzór na innowacyjność możesz sprawdzić co wyjdzie kiedy podstawisz do niego swoje pomysły i zaczniesz działać, aby je realizować. Powodzenia!