SCAMPER: 8 pytań w drodze ku innowacji

SCAMPER - 8 pytań w drodze ku innowacjiChcesz wdrażać innowacje, ale nie wiesz czy Twoje pomysły są wystarczająco dobre? Masz przeczucie, że wszystko zostało już wymyślone i nigdy nie uda Ci się wpaść na coś przełomowego? Stoisz w miejscu i nie wiesz, w którym kierunku rozwijać swój projekt? Produkty konkurencji biją Twoje na głowę? Widzisz, że procesy jakie stosujesz są nieefektywne? A może udało Ci się odnieść sukces, ale nie wiesz jak utrzymać pozycję lidera? Nie musisz się martwić. Mam dla Ciebie proste rozwiązanie tych wszystkich problemów.

Wystarczy, że skorzystasz z metody SCAMPER. To technika, która za pomocą kilku prostych pytań pozwoli Ci rozwinąć swój pomysł, proces, usługę lub produkt. Wystarczy kartka papieru i coś do notowania. Metoda świetnie sprawdza się w pracy grupowej. Nie podchodź do niej jeśli nie posiadasz już jakiś pomysłów lub produktów, które chcesz zmieniać. Dzięki gotowym ideom możesz wykorzystać pełnię możliwości tego narzędzia.

Metoda powstała w połowie XX wieku za sprawą Boba Eberle. Nazwa to akronim od słów, do których można przyporządkować różne pytania:

S (substitute) – substytut: Czy istnieje substytut Twojego produktu/usługi/pomysłu/procesu? Jak możesz zastąpić rozwiązania, ludzi, narzędzia lub czas który potrzebny jest do rozwiązania problemu? Czego nie można zastąpić?

C (combine) – kombinacja: Co stanie się jeśli połączysz ze sobą swoje różne pomysły? Jak osiągnąć efekt synergii? Które z zasobów możesz ze sobą powiązać?

A (adapt) – dostosowywanie: Które z elementów Twojego pomysłu mogą być wykorzystane do rozwiązania problemu? Jak możesz poprawić cechy swojego produktu lub usługi? Co trzeba dostosować do nowych warunków jeśli sytuacja na rynku się zmieni? Jak możesz dodać nową funkcję?

M (modify) – zmiana: Które części Twojego produktu lub usługi można zmienić tak, żeby działały w inny sposób niż dotychczas? Co stanie się kiedy zmienisz zasady działania całego procesu? Jak zmniejszyć zapotrzebowanie na jakiś z zasobów których potrzebujesz? Co może być mniejsze/tańsze/prostsze?

P (put to other purposes) – inny cel: Do czego jeszcze można wykorzystać Twoje rozwiązanie? W jakiej dziedzinie występuje podobny problem? Kto jeszcze mógłby skorzystać z takiego pomysłu?

E (eliminate) – eliminacja: Co stanie się kiedy wyeliminujesz kilka z elementów w swoim pomyśle? W jaki inny sposób możesz rozwiązać ten problem? Co stanowi za duży balast? Czego nie można usunąć? Usunięcie jakich cech produktu nie spowoduje zmiany jego ceny?

R (reverse) – zmiana kolejności: Jaki będzie efekt kiedy odwrócisz kolejność działania w swoim pomyśle albo zmienisz ją na zupełnie przypadkową? Jak osiągnąć odwrotny efekt do tego który próbujesz uzyskać?

Możesz oczywiście utworzyć własne pytania. Te, które zamieściłem to tylko przykłady. Pamiętaj żeby zadawać tylko po jednym pytaniu dotyczącym danego słowa i spisuj odpowiedzi. Sprawdzaj jak zmienia się kształt produktu i zacznij kolejną rundę składającą się z 8 pytań. To czy będziesz pracować już na zmodyfikowanym pomyśle czy na jego pierwowzorze albo podobnej idei zależy tylko od Ciebie. Za każdym razem uzyskasz różne efekty więc nie bój się eksperymentować. W ten prosty sposób szybko znajdziesz rozwiązanie swojego problemu.

Źródło obrazka: flickr.com (CC) alexanderdrachmann