Rób odwrotnie niż wszyscy

Rób odwrotnie niż wszyscy - na obrazku stado białych owieczek i jedna czarna owca na którą wszyscy spoglądająKiedy w sieci pojawia się nowe rozwiązanie, albo nowy produkt zaraz znajduje się cała masa naśladowców. Wszyscy nagle chcą być tacy sami i uważają, że ich klienci też tego pragną. Każdy traktuje takie działanie jak zbawienie, które przyniesie dodatkowe zyski, albo uratuje podupadający biznes. Z modą jest jednak tak, że przejada się kiedy jest jej wszędzie za dużo. Ma też tendencję do przemijania. Po co naśladować innych skoro samemu można wytyczać nowe ścieżki. Jak to robić? Bardzo prosto. Wystarczy zadać sobie jedno pytanie.

To pytanie brzmi: Co w tym przypadku zrobią wszyscy inni? Kiedy znajdziesz już odpowiedź wystarczy zacząć działać w odwrotny sposób. Jest to bardzo proste i przy okazji niesamowicie skuteczne. Wyzwala w nas bowiem niestereotypowe myślenie. Dzięki temu możemy znaleźć zupełnie nowe rozwiązania dla istniejących problemów. Może to także doprowadzić do odkrycia sposobu zaspokajania potrzeb, które do tej pory nie istniały.

Jak wygląda to w praktyce? Wystarczy przyjrzeć się popularnym w naszym kraju serwisom w różnych kategoriach tematycznych. Groupon spowodował szał zakupów grupowych. Nagle wszyscy chcieli sprzedawać swoje produkty i usługi z dużymi upustami, płacą przy okazji sporą prowizję pośrednikowi. Każdy rzucił się na ten model. Wystarczy jednak go odwrócić żeby otrzymać coś zupełnie nowego. Zamiast zbierać firmy, które chcą sprzedawać swoje usługi można zebrać konsumentów, którzy sami powiedzą co chcą kupić z rabatem. Kiedy zgromadzi się ich odpowiednio duża grupa chętni do sprzedaży sami się znajdą, a oferta zejdzie na pniu.

Innym przykładem mogą być serwisy z ogłoszeniami o pracę. Wszystkie skupiają się na prezentacji ogłoszeń dodawanych przez pracodawców i udzielaniu porad bezrobotnym. Umożliwiają także dodanie swojego CV do bazy. Odwróćmy ten model. Niech to osoby poszukujące pracę publikują ogłoszenia i snują w nich wizję tego co chcą robić. Do tego anonimowo żeby nikogo nie faworyzować. Niech to użytkownicy udzielają porad wykorzystując przy tym swoją wiedzę i doświadczenie. Niech CV przestanie być tekstem, a zamiast tego stanie się materiałem wideo lub piosenką. Przełamując schemat dasz ludziom coś z czego będą chcieli korzystać.

Weźmy pod celownik branżę motoryzacyjną. Wszystkie serwisy prześcigają się w pisaniu o nowych samochodach i robieniu testów. Inne skupiają się na publikacji ogłoszeń sprzedaży pojazdów. Odwróć model. Zacznij pisać, albo kręcić filmy o starych samochodach. Nie testuj pojazdów. Niech zrobią to Twoi użytkownicy! Zamiast pośredniczyć w sprzedaży zaoferuj możliwość wypożyczania sobie samochodów. Obudź w ludziach marzenia o wielkiej mocy pod maską i niesamowitych podróżach, na które będzie mógł pozwolić sobie każdy. Myślisz, że to nie zadziała? Możesz bardzo się zdziwić.

Co z modą na Facebooka? Wszyscy chcą dzielić się wszystkim ze wszystkimi i każdy to lubi. Piękna i skutecznie działająca idea. Jak można ją odwrócić? Zamiast znajomych weźmy nieznajomych. Zamiast dzielenia się zacznijmy zabierać. Zamiast wszystkich miejmy tylko wybranych. Co wyjdzie z takiego tworu. Przedziwny serwis, w którym będziemy kolekcjonować informacje na temat interesujących, ale nieznanych nam szerzej osób. Brzmi dziwacznie? Ciekawe jakie parę lat temu było Twoje zdanie na temat Facebooka i serwisów społecznościowych?

Jak widzisz odwracanie działających modeli wcale nie jest takie trudne. Wystarczy robić coś zupełnie innego niż wszyscy dookoła. Nie podążaj za modą. Nie kopiuj tego co działa u wszystkich. Bądź inny. Oryginalny. Myśl niestereotypowo. Odkrywaj nowe drogi. Rozwiązuj problemy. Pokazuj innym potrzeby o jakich nie śnili. To wcale nie jest takie trudne jak mogłoby Ci się wydawać.

Źródło obrazka: flickr.com (CC)