Prognozy dla innowacji na rok 2012 – ocena

Prognozy dla innowacji na rok 2012 - ocena - na obrazku widoczne są karty tarotaDokładnie rok temu postanowiłem pobawić się w jasnowidza. Rozpisałem kilkanaście prognoz na kolejne 12 miesięcy. Przyszła pora na podsumowanie moich przewidywań. Poniżej znajdziesz wyniki w poszczególnych kategoriach tematycznych. Skala ocen jest następująca: 0 dla nietrafionej prognozy lub zjawiska które już istniało, 0,25 dla prognozy sprawdzonej w niewielkim stopniu, 0,5 dla częściowo sprawdzonej prognozy, 0,75 dla tej która pokrywała się w znacznym stopniu oraz 1 dla strzału w dziesiątkę.

Wyszukiwarki 25% skuteczności

W tym przypadku poszło mi całkiem nieźle. Zarówno Google jaki i Bing postawiły na rozwój mechanizmów społecznościowych żeby jeszcze lepiej prezentować wyniki wyszukiwania. Nasi znajomi stają się coraz ważniejszym ogniwem, które pośredniczy w odnajdywaniu informacji. Bing ponadto zintegrował się z Facebookiem. Google stworzyło całe API do prognozowania różnych zdarzeń. Nie wiadomo jednak jak duży ma wpływ na wyniki wyszukiwań. Znaczenie przycisku +1 nie wzrosło tak bardzo jak tego oczekiwałem, podobnie jak ilość dodatkowych treści wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Kompletnie nie trafiłem z  tworzeniem wzorców zachowań użytkowników podczas wyszukiwania informacji.

Rozwój mechanizmów społecznościowych w kontekście wyszukiwania – 0,5
Zwiększenie znaczenia przycisku +1 – 0,25
Prognozowanie zapytań – 0,25
Wzorce zachowań użytkowników – 0
Prezentacja dodatkowego kontentu w SERP – 0,25

Biznes 30% skuteczności

W tej kategorii poszło mi najlepiej. Udało mi się trafnie przewidzieć pojawienie się odwróconego modelu sprzedaży grupowej, w której to użytkownicy wskazują co chcą kupić ze zniżką. Rozwiązania takie pojawiły się zarówno w Polsce jak i w USA. Porównywanie cen w marketach jest coraz prostsze, ale nie odbywa się na aż tak dużą skalę o jakiej myślałem. Jest jednak znacznie lepiej niż jeszcze jakiś czas temu kiedy poszczególne podmioty pokazywały oferty tylko z gazetek. 40 000 produktów ze 150 marketów w Polsce jakie umożliwia do porównania strona supermarkety24.pl to całkiem dobry wynik. Reszta prognoz była chybiona.

Porównywanie cen produktów z marketów – 0,5
Zakupy grupowe w marketach – 0
Zakupy grupowe offline – 0
Odwrócony model sprzedaży grupowej – 1
Serwisy aukcyjne wymiany barterowej – 0

Rozrywka 28,12% skuteczności

Branża rozrywkowa pokazała w tym roku kilka naprawdę ciekawych rozwiązań. Trafiłem z oceną telewizora obsługiwanego głosem i gestami. Takie urządzenie zaprezentował Samsung. Dużym rozczarowaniem był brak rewolucji w telewizji jaką zapowiadało Apple. Pojawiły się dodatkowe kontrolery do gier, niekoniecznie takie jakich się spodziewałem więc w tej prognozie nie przyznałem sobie zbyt wielu punktów. Dużą niespodzianką jest platforma Raprt, która za granie w gry oferuje prawdziwe nagrody. Gra Ingress wprowadziła ciekawe narzędzia do zarządzania koalicją graczy, ale nie na tyle wybiegające w przyszłość jak oczekiwałem. Spersonalizowane kanały TV radzą sobie coraz śmielej na rynku, ale niestety tempo ich wdrażania na rynek nie jest zbyt szybkie. Musimy jeszcze trochę poczekać na telewizję, która dostosuje się do wszystkich naszych potrzeb.

iTV – 0
Obsługa telewizora głosem i gestami – 1
Oglądanie TV ze znajomymi – 0
Spersonalizowane kanały TV – 0,25
Zarabianie pieniędzy w grach niehazardowych – 0,5
Zatrudnianie graczy społecznościowych na etat – 0
Narzędzia do zarządzania koalicją w grach społecznościowych – 0,25
Dodatkowe kontrolery do obsługi gier – 0,25

Social media 12,5% skuteczności

Branża, którą do niedawna zajmowałem się zawodowo także pokazała trochę ciekawostek. Facebook testował przycisk „Chcę to”, ale nie zrobił on takiej furory jak „Lubię to”. Pojawiło się sporo ułatwień w grupach na FB i kręgach na G+, ale nie są to zbyt odkrywcze rzeczy. Nie dałem sobie też punktów za poprawianie mechanizmów typu „Edge Rank”. Liczyłem raczej na nieco odważniejsze narzędzia w kontekście optymalizacji otrzymywanych treści w social mediach.

Analiza kontaktów dla optymalizacji źródeł informacji – 0
Dodatkowe przyciski obok lubię to – 0,25
Automatyczne systemy rekomendacji treści – 0
Narzędzia dla grup – 0,25

Mobile 12,5% skuteczności

Rynek mobile przeżył wstrząs po zaprezentowaniu Google Glass. To urządzenie może na wiele lat zmienić sposób w jaki korzystamy z telefonu lub komputera. Niestety nie przewidziałem takiego wydarzenia więc nie dam sobie za niego punktów. Kierunki jakie wskazywałem nie były specjalnie popularne więc punktów jest mało. Operatorzy komórkowi nie tworzyli własnych wersji sklepów, w których mogli by zarabiać na aplikacjach, nie udostępniali też wszystkim rozmów całkowicie za darmo. Internet mobilny jest szybszy, ale ma limity więc nie liczę punktów. Windows Phone nie zrobił furory i większość programistów i tak zawsze musi pisać kilka różnych wersji swoich aplikacji.Tworzeniu jednego kodu sprzyjać zaczynają jednak rozwiązania działające w chmurze. Może w przyszłym roku będzie lepiej

Multiplatformowość – 0,25
Tworzenie jednego kodu – 0,25
Łatwiejsza integracja z innymi urządzeniami – 0,25
Jeszcze szybszy internet – 0
Darmowe rozmowy przez telefon – 0
Sprzedaż aplikacji przez operatorów telekomunikacyjnych – 0

Wynik ogólny: 21,63%

Moje prognozy sprawdziły się całkiem nieźle. Wynik jest lepszy od moich oczekiwań. Często trafiałem kulą w płot, ale parę razy udało mi się dokładnie przewidzieć pojawienie się jakiegoś produktu lub usługi. Zachęcam wszystkich do pisania własnych prognoz i sprawdzania ich po czasie. Jutro postaram się opublikować te na rok 2013, a ten zapowiada się nader interesująco.

Aktualizacja: w związku z kilkoma informacjami jakie otrzymałem wyniki w kategoriach wyszukiwarek, rozrywki i mobile podskoczyły do góry.

Źródło obrazka: flickr.com (CC) ian.crowdher