Mity kreatywności

Źródło: flickr.com cc - http://www.flickr.com/photos/yungyeh/1133830248/sizes/s/in/photostream/Jak jest z kreatywnością każdy dobrze wie. Raz lepiej, raz gorzej. Czasem po prostu nic nie przychodzi do głowy. Szef wymaga nowych pomysłów, terminy gonią, robota stoi w miejscu, a weny jak nie było tak nie ma. Gdzie podziały się te wszystkie pomysły? Jestem skończony! Już nigdy w życiu nic nie wymyślę! Jeśli chociaż raz w życiu zdarzyło Ci się tak myśleć, to znaczy, że wpadłeś w pułapkę mitu kreatywności. Na szczęście bardzo łatwo jest się z niej wydostać.

Nie jestem kreatywny i nie mam żadnych pomysłów

To jeden z najczęstszych mitów kreatywności. Każdy ma przecież jakieś pomysły! Ciągle o czymś myślimy czy tego chcemy czy nie. Ludzie, którzy myślą o sobie w ten sposób, nie są nawet świadomi tego, że jest inaczej. Pamiętaj o tym, że zawsze będziesz mieć jakieś pomysły. Nie zawsze będą błyskotliwe. Nie wszystko co wymyślamy musi być takie od razu. Czasem potrzeba wielu myśli, żeby spośród nich wyodrębnić jeden dobry pomysł. Przypomnij sobie jak kiedyś udało Ci się wymyślić coś ciekawego. Pamiętasz co to było? Czy rzeczywiście tak trudno było wpaść na ten pomysł? Nie? Tak też myślałem.

Ale to już było

Nic tak nie zabija kreatywności jak usłyszenie tekstu: „Fajny pomysł, ale ktoś wcześniej już to wymyślił” albo „Nie róbmy tego przecież jest …(tu wstaw nazwę dowolnego produktu/firmy/strony internetowej)”. A ja powiem na to: co z tego! Świat jest otwarty na nowe idee. W Twojej na pewno jest coś czego nie posiada konkurencja, do której Cię przyrównują. Jeśli jest inaczej, to niestety masz pecha, ale jeśli mam rację to przestań słuchać tych ludzi i pokaż całemu światu na co wpadłeś. Czy chcesz wierzyć czy nie na świecie jest jeszcze bardzo dużo miejsca na takie pomysły.

To głupi pomysł

Ile razy zdarzyło Ci się usłyszeć coś takiego. To może podciąć skrzydła i zrujnować wiarę w swoje możliwości. Jeśli to co wymyśliłeś może rozwiązać jakiś problem to wcale nie jest głupie. Kiedy ktoś powie tak o Twoim pomyśle natychmiast mu przerwij i powiedz: „To nie jest głupie, to jest tylko trochę szalone”. W szalonych pomysłach tkwi ogromna siła. Najlepsze jest to, że w czymś co może wydawać się totalnym absurdem, który nie ma racji bytu można znaleźć naprawdę genialny pomysł. Wystarczy spojrzeć na to z innej perspektywy.

I tak nikt tego nie kupi

Ile razy zdarzyło Ci się pogrzebać fajny pomysł z powodu złudzenia, że nie uda Ci się nikogo do niego przekonać? Pomysł, który nie został nigdy nikomu pokazany nie jest nic wart. Sam odbierasz mu szansę na istnienie. Jeśli myślisz, że Twoje pomysły są słabe to co stracisz jeśli je komuś pokażesz? Nic. Możesz tylko zyskać. Przekonać się o tym, że jesteś w błędzie. Usłyszeć coś pochlebnego na temat swojego pomysłu. Nawet jeśli nikt go nie kupi zyskasz wiedzę i pewność siebie. Musisz tylko przestać chować pomysły do szuflady.

Trzeba być geniuszem, żeby mieć genialne pomysły

Jeśli myślisz, że trzeba mieć umysł Einsteina albo Steva Jobsa, żeby wpadać na genialne pomysły to jesteś w błędzie. Ci ludzie są bardzo podobni do Ciebie i też popełniają błędy. Nie każdy ich pomysł jest strzałem w 10. Może nawet zdecydowana większość ich pomysłów była słaba. Jednak im więcej wymyślasz tym większe prawdopodobieństwo, że uda Ci się stworzyć coś ciekawego. Nie trzeba być geniuszem, żeby wpaść na jakiś pomysł.

Po co ulepszać coś co dobrze działa

Kiedy wszystko idzie dobrze nikt nie zastanawia się nad zmianami. Po co zmieniać dobrze naoliwioną maszynę? Przecież zyski rosną! To najczęstszy błąd jaki można popełnić. To, że coś idzie dobrze nie znaczy, że nie może iść lepiej. Lepsze jest wrogiem dobrego i czai się gdzieś za rogiem. Jeśli Ty go stamtąd nie wyciągniesz to za jakiś czas zrobi to konkurencja. Oni nie śpią tylko harują w pocie czoła żeby wygryźć Cię z interesu. Dobre rzeczy są fajne, jednak jeśli klient będzie mieć możliwość wyboru spośród czegoś co jest dobre, a znakomite to wybierze to drugie.

Nie mam czasu na nowe pomysły

W nawale codziennej pracy ciężko znaleźć chwilę, aby skupić się na nowych pomysłach. Jest przecież tyle telefonów do odebrania, tyle maili do napisania, tyle spotkań do odbycia, tyle plotek to posłuchania. Kto ma czas na pracę kiedy dookoła dzieje się tyle ważnych rzeczy? Kto ma czas na myślenie? A co jeśli okaże się, że na zapisanie pomysłami kartki formatu A5 wystarczy nie więcej niż pół godziny? Nie jesteś w stanie tyle znaleźć? Weźmy pół kartki. 15 minut to tyle ile poświęcasz na zrobienie 3 herbat, albo na 1 niepotrzebne spotkanie, które nie wnosi do Twojej pracy nic nowego. Pozbądź się balastu, znajdź 15 minut każdego dnia na wymyślenie czegoś nowego. To wcale nie jest takie trudne.

Tego nie da się zrobić

Masz świetny pomysł, ale ktoś mówi Ci, że tego nie da się zrobić. Ta osoba jest w błędzie: to ona nie jest w stanie tego zrobić! Możesz jej to powiedzieć, następnym razem będzie trzymać język za zębami. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego sam, musisz znaleźć kogoś kto da radę. Jeśli Twój zespół nie potrafi tego zrobić musisz uzupełnić jego skład, albo podnieść kompetencje. Pamiętaj o tym, że wszystko da się zrobić. To jak, kiedy i za ile to zupełnie inna kwestia.

Podsumowanie

Jak widzisz pułapek, w których czają się mity kreatywności jest bardzo dużo. Zapewne zdarzyło Ci się mieć styczność z wieloma z nich. Może nawet ze wszystkimi na raz. Nie martw się czasem jest tak, że inni próbują nam wmówić to, że nasze pomysły są słabe, jesteśmy do niczego, podobnie jak one, nie da się ich zrobić, nikt tego nie kupi, a tak w ogóle to ma to już konkurencja. Mogą sobie tak myśleć i niech dalej utwierdzają się w swoich mylnych przekonaniach. Ty w tym czasie bierz się do roboty i wciel w życie swój najlepszy pomysł. Marzyć i wymyślać nikt Ci nie zabroni. Jeśli nawet dziś nie uda Cię stworzyć czegoś co zmieni świat, to jutro też będziesz mieć swoją szansę. Zrealizuj swój plan, zamknij usta niedowiarkom i pokaż im wszystkim jak bardzo się mylili!