Jak ułatwić życie użytkownikom?

Wczoraj kupiłem na Allegro.pl kilka książek. Okazało się, że kilka z nich u jednego sprzedawcy, ale na różnych aukcjach. Jakie było moje zdziwienie, kiedy klikając na przejście do płatności Allegro samo zsumowało za mnie koszt zakupów na wszystkich aukcjach u tego sprzedawcy i przygotowało jeden formularz za pomocą, którego mogłem zapłacić za wszystkie przedmioty na raz w ramach jednej przesyłki. Dzięki temu zyskałem sporo czasu, bo nie musiałem szukać informacji na stronie sprzedającego o tym co robić w przypadku zakupu kilku przedmiotów. Nie musiałem też pisać do sprzedającego żadnych maili. Nie musiałem nawet kliknąć w żadne specjalne ustawienia dotyczące płatności za kilka przedmiotów u jednego sprzedawcy. System zrobił za mnie wszystko sam i bardzo mi się to spodobało. Uproszczenie procedury zakupów sprawiło, że ta aukcja z mojego punktu widzenia była jeszcze bardziej udana. Po pierwsze udało mi się bardzo tanio kupić kilka książek, po drugie nie musiałem tracić czasu na kontakt ze sprzedawcą, po trzecie nie musiałem myśleć co zrobić. Zakupy na Allegro robię dość często, ale po ostatnich zmianach na platformie nie zdarzyło mi się jeszcze kupić u jednej osoby kilku różnych przedmiotów na raz. Muszę przyznać, że ktoś wykonał tam kawał dobrej roboty.

Różne funkcjonalności jakie wprowadziło Allegro ułatwiające życie kupującym, umożliwiło zwiększenie satysfakcji użytkowników za pomocą bardzo prostych środków. Upraszczanie działania pewnych czynności ich automatyzacja może zdziałać cuda. Czy tak nie powinno działać wszystko w sieci? Oczywiście powinno, ale nie wszyscy dostrzegają w prostocie tak wielką przewagę. Część projektantów stron internetowych wychodzi z założenia, że jeśli coś jest proste to znaczy, że automatycznie musi być głupie. Na siłę próbują uszczęśliwić osoby odwiedzające ich strony dodając setki niepotrzebnych funkcji. Do tego niesamowicie komplikują powiązania pomiędzy różnymi elementami. Wszystko chyba tylko po to aby pochwalić się komuś jak ogromny system się zrobiło. Ale nie o to chodzi, żeby robić duży i skomplikowany system. Chodzi o to, żeby rozwiązywać konkretne problemy i realizować dane potrzeby. W prosty sposób! W Allegro różnego rodzaju funkcji jest całe mnóstwo, ale te które są ważne z punktu widzenia użytkownika są bardzo proste i intuicyjne. Chcę coś kupić? Nic prostszego: wchodzę na aukcję, klikam kup teraz, wybieram sposób płatności, płacę. W końcu nie przyszedłem tu myśleć tylko robić zakupy!

W prostocie tkwi ogromna siła. To ona wprawia w zachwyt naszych użytkowników i ona przyciąga ich do nas ponownie. Różnego rodzaju ułatwienia wprowadzone przez Allegro są efektem ciągłej ewolucji tej platformy. Rozwijają się po to, aby jeszcze lepiej spełniać potrzeby użytkowników. Aby zakupy były prostsze i przyjemniejsze. Innowacyjność w podejściu do użytkownika ciągle jest bolączką wielu stron w polskim Internecie. Od paru lat dużo mówi się o projektowaniu zorientowanym na użytkownika, użyteczności i ergonomii stron internetowych. Wszystko po to żeby korzystało się z nich łatwiej. Czasem jednak chodzi o coś więcej niż tylko rozmieszczenie pewnych elementów w odpowiednich miejscach strony. Czasem trzeba powiedzieć sobie: możemy zrobić to prościej! I zrobić to tak prosto jak się da. Po co ktoś ma myśleć? Po co tracić czas? Nikt z nas przecież tego nie lubi. Projektanci porzucili myślenie: przecież sprzedający i kupujący sami sobie z tym radzą, po co mamy zmieniać coś, co samo działa? Właśnie po to, żeby ludzie nie musieli tracić czasu na takie sprawy. Tego nie uczą na kursach użyteczności.

Jeśli sam projektujesz jakieś rozwiązania, zastanów się nad tym czy Twoi użytkownicy mogą z nich korzystać w prosty sposób. Jeśli nie, postaraj się zidentyfikować dlaczego tak się dzieje. Najczęściej przyczyną jest chęć realizowania zbyt wielu potrzeb na raz. Chcąc dać coś użytkownikom czasem potrafimy przekombinować i nie jesteśmy tego w stanie zauważyć. Jeśli prowadzisz sklep internetowy to skoncentruj się na tym aby potencjalny klient mógł szybko i łatwo dokonać zakupu, a nie nad tym żeby wybierał kolor kartonu w jakim przyjdzie do niego paczka. Jeśli jesteś właścicielem platformy do pisania blogów, to maksymalnie uprość mechanizm dodawania nowych wpisów, zamiast koncentrować się nad dodatkami jakie można wstawić na stronie. Jeśli prowadzisz wyszukiwarkę internetową, to na dzień dobry ogranicz wszystkie możliwe pola do jednego, tak żeby użytkownik nie miał problemu aby wpisać to czego chce odszukać, zamiast zastanawiać się czy ktoś będzie chciał szukać ogłoszeń, zdjęć, sklepu czy też trasy. Im prościej, tym lepiej.

Zastanów się jaka jest podstawowa potrzeba, jaką ma realizować Twój produkt. Skup się na tym. Cała reszta to tylko dodatek. Jeśli masz wątpliwości czy coś działa prosto, przejdź się po mieście. Zaobserwuj to z jakimi problemami spotykają się odbiorcy tego produktu w rzeczywistości. Idź na pocztę, do banku, sklepu i zobacz co stwarza ludziom problemy. Uwierz mi, że znajdziesz ich więcej niż może Ci się wydawać. Wyeliminuj takie problemy ze swojego produktu. Jeśli nadal nie wiesz, czy to co zaprojektowałeś działa prosto, weź kogoś kto nie miał z tym wcześniej styczności i poproś o zrobienie tej czynności o jaką Ci chodzi. Jeśli laik nie będzie w stanie tego zrobić, to pomyśl że zdecydowana grupa Twoich potencjalnych klientów będzie mieć ten sam problem. Słuchaj uwag i wyzbądź się przekonania o tym, że jesteś nieomylny. Im prościej, tym lepiej. Świat nie ma czasu na to żeby zastanowić się jak działa Twój produkt.