Jak stworzyć produkt idealny?

Źródło: flickr.com cc - http://www.flickr.com/photos/jdhancock/3420540107/sizes/s/in/photostream/Każdy chce tworzyć rzeczy idealne, których później z przyjemnością będą używać inni. Nie ma różnicy czy pracujesz nad serwisem internetowym, oprogramowaniem, usługą czy też samochodem. Liczy się to, że chcesz zrobić coś dobrze. Bardzo dobrze. Znakomicie. Idealnie. Aby Twój produkt był idealny musisz być świadomy tego do czego ma służyć. Pamiętaj o tym, że produkt który jest do wszystkiego jest do niczego. To jakie problemy będzie rozwiązywać Twój produkt jest kluczowe do tego, aby mógł to robić najlepiej jak to tylko możliwe. Kluczem do rozwiązania tej zagadki jest dopasowanie go do użytkowników. Aby stworzyć produkt idealny wystarczy zatem dowiedzieć się kto będzie z niego korzystać.

Jeśli robisz coś z myślą o innych musisz wiedzieć kim będą odbiorcy. Bez tego nie masz szans, aby stworzyć coś z czego chętnie skorzystają. Analiza kluczowych użytkowników jest niezbędna do poznania ich potrzeb oraz sposobu w jaki będą używać Twojego produktu. Strona poświęcona motoryzacji, której odbiorcami mają być mężczyźni będzie miała zupełnie inną konstrukcję aniżeli taki sam serwis, którego grupą docelową są kobiety. Pomimo tego, że obie traktować będą o tym samym temacie to wszystko będzie tam inne. Dlaczego? Ponieważ różni użytkownicy mają różne potrzeby i priorytety. Mężczyzn będą interesować testy samochodów, tuning, ceny aut, dane o fotoradarach czy też najświeższe informacje z wyścigów. Kobiety szukać będą porad dotyczących eksploatacji pojazdu, bezpiecznych technik jazdy czy też informacji o warsztatach samochodowych w których będą mogły zmienić opony. Jak zatem widać różne grupy użytkowników w obrębie tego samego tematu mogą mieć zupełnie inne potrzeby.

Czy wiesz kim są odbiorcy Twojego produktu?

Zidentyfikowanie potencjalnych odbiorców serwisu pozwoli na jego dopasowanie do ich potrzeb. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie produktu idealnego. Oczywiście podział na kobiety/mężczyźni to podział zbyt ogólny, ale świetnie obrazuje to jak różne mogą być potrzeby użytkowników. Musisz znacznie bardziej rozbudować profil użytkownika, który ma korzystać z Twojego produktu, aby móc go scharakteryzować. Im więcej informacji na temat użytkowników zgromadzisz, tym łatwiej będzie Ci sprostać ich wymaganiom. Dzięki temu nie tylko zainteresujesz ich swoim produktem, ale sprawisz również, że z przyjemnością będą z niego korzystać. Powiedzą o tym swoim znajomym, którzy za namową zadowolonych użytkowników również spróbują tego co masz do zaoferowania. Spirala zacznie się nakręcać i dzięki temu Twój produkt szybko będzie zdobywać popularność. Stworzenie jednego profilu to za mało. Różnych użytkowników zainteresowanych Twoją usługą będzie znacznie więcej. Dzięki ich charakterystykom będzie Ci łatwiej pogodzić ich interesy. 5 profili różnych osób pozwoli Ci na dość dokładne zidentyfikowanie potrzeb odbiorców Twojego produktu.

Charakterystyka użytkownika

Przygotowanie charakterystyki profilu użytkownika to dość prosta sprawa. Interesować Cię będą takie informacje jak: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zawód, zainteresowania, rodzina, stopień zaawansowania w obsłudze podobnych produktów, problemy użytkownika, motto życiowe czy też wartości jakimi kieruje się w życiu. Im więcej informacji napiszesz tym łatwiej będzie Ci zobrazować Twojego idealnego użytkownika. Daj mu też imię i znajdź jego zdjęcie, dzięki temu poczujesz, że to prawdziwy człowiek. Z czasem nabierzesz wprawy i bardzo łatwo będziesz identyfikować odbiorców Twojej strony.

Przykładowi użytkownicy serwisu wicu.pl:

Źródło: flickr.com ccImię: Adam

Wiek: 31 lat

Wykształcenie: Wyższe

Miejsce zamieszkania: Warszawa

Zawód: Project manager, wolny strzelec

Zainteresowania: Nowe technologie, zarządzanie projektami, innowacje, sport

Rodzina: żonaty, 2 dzieci

Obsługa komputera: biegła

Problemy: Ostatni realizowany projekt przekroczył czas i budżet, brak czasu, subskrybowanie zbyt wielu blogów i serwisów newsowych, najmłodsze dziecko ząbkuje

Motto życiowe: Jesteś na tyle dobry na ile dobra jest twoja najsłabsza strona

Wartości: Perfekcjonizm, rozwój, szybkie działanie, rodzina

Adam jest 31 letnim project managerem z Warszawy. Kilka lat temu skończył studia na kierunku informatyki. Jest wolnym strzelcem co pozwala mu realizować te projekty, które najbardziej go interesują: usługi b2b, aplikacje webowe, usługi realizowane w chmurze. Jest perfekcjonistą, ale również pracuje nieco zbyt dużo. Pracę zawodową stara się łączyć z życiem rodzinnym, ponieważ żona i dzieci to najważniejsze osoby w jego życiu. Na bieżąco rozwija swoją wiedzę i umiejętności. Ostatnio ma małe problemy z organizacją pracy i czasu wolnego. Serwis wicu.pl odwiedza ponieważ poszukuje innowacyjnych pomysłów oraz informacji z dziedziny zarządzania projektami.

Źródło: flickr.com ccImię: Ewa

Wiek: 24 lata

Wykształcenie: wyższe

Miejsce zamieszkania: Gdańsk

Zawód: specjalista ds. serwisów społecznościowych

Zainteresowania: stosunki międzyludzkie, psychologia, social media, taniec

Rodzina: od kilku lat w związku

Obsługa komputera: biegła

Problemy: wybór koncepcji dla nowego serwisu społecznościowego, wdrażanie nowych funkcjonalności w serwisach, zbyt niskie zarobki

Motto życiowe: be social!

Wartości: otwartość na nowe pomysły i nowych ludzi, uśmiech, kreatywność

Ewa jest absolwentką studiów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Od kilku miesięcy pracuje w średniej wielkości przedsiębiorstwie i odpowiada za jego obecność w mediach społecznościowych. Niedawno otrzymała zadanie stworzenia serwisu społecznościowego angażującego użytkowników korzystających z usług firmy. Bardzo chciałaby zrealizować ten projekt, ponieważ dzięki niemu ma szansę na podwyżkę. Na stronie wicu.pl szuka nowych pomysłów pojawiających się w światowych social mediach.

To tylko dwóch przykładowych użytkowników mojego serwisu, ale jak widać nawet krótka charakterystyka odbiorców pozwala zidentyfikować ich potrzeby. Nie jestem w stanie rozwiązać wszystkich problemów moich potencjalnych odbiorców: nie dam podwyżki Ewie, ani też nie będę zajmować się ząbkującym dzieckiem Adama. Jednak na mojej stronie mogą znaleźć rozwiązania innych swoich problemów związanych z ich pracą zawodową. Identyfikując w ten sposób użytkowników wiem, kto będzie odbiorcą mojej strony i jakie treści będą ich interesować. Dzięki temu możliwe jest zaspokajanie ich potrzeb, a co za tym idzie zwiększanie satysfakcji podczas korzystania ze strony.

Nie twórz produktów dla wszystkich

To co jest do wszystkiego jest do niczego. To prawda i każdy dobrze o tym wie. Podczas realizacji projektu nie planuj, że zaspokoi on potrzeby wszystkich ludzi na świecie. Tak się nie stanie. Nawet najwięksi zaczynali na małą skalę. Dzięki temu tworzyli doskonałe produkty. Ta doskonałość przekładała się na zadowolenie klientów i dzięki temu możliwe było pozyskiwanie nowych odbiorców. Doskonałość stała się kluczem do zwiększania zasięgu. Zatem nie myśl o tym jak dogodzić wszystkim. Znajdź tych, których problemy jesteś w stanie rozwiązać. Reszta przyjdzie z czasem.

Jeśli nie wiesz kto ma być odbiorcą Twojego produktu to go nie rób. Nie tylko nie zrobisz nic pożytecznego, to na dodatek nikt nie będzie chciał z tego skorzystać. Poznanie swoich użytkowników to pierwszy krok w stworzeniu produktu idealnego. Jeśli dowiesz się tego, kto i jak będzie go używać, będziesz w stanie sprostać wymaganiom tych osób i rozwiązywać ich problemy. Dzięki temu staną się szczęśliwi, a Twój produkt odniesie sukces. Zidentyfikuj użytkowników, poznaj ich problemy, daj im rozwiązanie. To najprostszy sposób na sukces.