Grywalizacja w prognozowaniu

Grywalizacja w prognozowaniu - obrazek przedstawia mapę powiązań pomiędzy tysiącami użytkowników umieszczonych na planszy, z każdego punktu wychodzi kilka linii pokazujących więzi pomiędzy poszczególnymi osobamiNiejedna osoba oddałaby wiele za to by móc poznać przyszłość. Tego typu informacje byłyby cenne także dla firm. Pozwoliłby przewidzieć rozwój wydarzeń, uniknąć tarapatów, wprowadzać na rynki rozwiązania zanim zdąży to zrobić konkurencja. Dysponując odpowiednią ilością danych z przeszłości można zabawić się w przewidywanie przyszłości. Trzeba jednak mieć wiedzę na temat modeli prognostycznych oraz tego jak oddzielić od ważnych danych, te które nie są istotne. Musimy także wiedzieć czego szukamy. Bez tego nie uda się znaleźć odpowiedzi. Jak szybko sporządzić prognozę? Zlecić zrobienie jej komuś kto się na tym zna. Gdybyśmy jednak mogli do tego procesu zaprosić dużo więcej osób efekt mógłby być jeszcze lepszy. W takim przypadku należy jednak liczyć się z dużo większym kosztem takiej operacji. Chyba, że spróbujemy czegoś innego. Co powiesz na tysiące ludzi, którzy dla nagrody będą tworzyć prognozy, sprawdzać modele i je uskuteczniać?

Kaggle to strona, która wykorzystuje grywalizację w prognozowaniu. Jeśli mamy do rozwiązania jakiś problem wystarczy, że założymy dla niego stronę w serwisie. Musimy precyzyjnie go opisać i udostępnić użytkownikom dane na jakich będą pracować. Społeczność zorganizowana w obrębie serwisu za pomocą narzędzi i wiedzy będzie tworzyć modele prognostyczne, które pomogą rozwiązać nasz problem.

Poza tym, że użytkownicy mogą zrobić coś dobrego, w systemie jest oczywiście element rywalizacji. Im lepsze wyniki osiąga model stworzony przez danego użytkownika tym wyżej w rankingu się on znajduje. Dla zwycięzcy zazwyczaj przewidywana jest nagroda pieniężna. Na uporanie się z niektórymi wyzwaniami czas jest ograniczony. Jednak w Kaggle jest jedno zadanie, nad którym użytkownicy pracują już 3 lata. Chodzi o stworzenie modelu, który z bardzo dużym prawdopodobieństwem będzie wskazywać pacjentów, którzy w najbliższym czasie trafią do szpitala. Gra jest warta świeczki, ponieważ zwycięzcy przypadnie $3 000 000.

Kaggle.com - lista problemów jakie mają do rozwiązania użytkownicy serwisu posortowana pod względem nagrody pieniężnej dla zwycięzcy
Źródło: kaggle.com

Kiedy decydujemy się na to żeby przystąpić do rozwiązywania jakiegoś problemu musimy najpierw zaakceptować regulamin przygotowany przez osobę, która go zgłosiła. Po tym otrzymamy swobodny dostęp do danych oraz forum poświęconemu zagadnieniu z jakim się mierzymy. Możemy współpracować z innymi graczami tworząc drużyny. W ten sposób zwiększamy swoje szanse na zwycięstwo. Kiedy będziemy mieć gotowy model możemy zgłosić go do oceny. Po rozpatrzeniu wniosku osiągnięty przez nas wynik trafi do rankingu. Jeśli będzie lepszy od innych mamy spore szanse wygrać. Pamiętajmy jednak, że rywale nie poddadzą się tak łatwo. Gra będzie trwać dopóki nie skończy się czas.

Kaggle pokazuje jak wykorzystując grywalizację można rozwiązywać konkretne problemy. Dzięki możliwości zaangażowania w zabawę tysięcy użytkowników z całego świata czas w jakim pojawi się efekt jest dużo krótszy niż w przypadku kiedy nad jej poszukiwaniem miałaby pracować jedna osoba. Zapewne nie wszystkie problemy uda się łatwo pokonać, ale praca wykonana przez użytkowników serwisu może przyczynić się do innych ważnych odkryć. Jest taka reguła, która mówi, że jeśli zadanie nie posiada rozwiązania należy dać je komuś do zrobienia i nie wspominać o tym ani słowem. Jeśli ten ktoś będzie wystarczająco zdeterminowany znajdzie wyjście z tej sytuacji. Na Kaggle chętnych nie brakuje.

Źródło obrazka: flickr.com (CC)