Barometr Innowacji GE dla Polski – 2013

Nadeszła pora na kolejną edycję Globalnego Barometru Innowacji przeprowadzonego przez firmę GE. Tym razem badanie objęło swoim zasięgiem ponad 3100 menedżerów wyższego szczebla z 25 państw na świecie. Efektem jest zestawienie bardzo ciekawych danych dotyczących pozwalających ocenić możliwości związane z podejmowaniem działań proinnowacyjnych w danym kraju. W tym roku bardzo ciekawe wnioski można wyciągnąć z części raportu oceniającego Polskę. Na uwagę zasługują między innymi takie dane jak:

  • 96% szefów polskich przedsiębiorstw ocenia innowację jako kluczowy czynnik dla biznesu,
  • Zdaniem 66% respondentów głównym czynnikiem wpływającym na innowacyjność w Polsce będzie rozwój zupełnie nowych produktów i usług,
  • 67% respondentów uważa, że identyfikowanie się i współpraca z najlepszymi partnerami biznesowymi jest kluczową umiejętnością, jaką powinny posiadać firmy, aby być innowacyjnymi,
  • Walka z biurokracją to główna forma wsparcia, jakiego szefowie polskich przedsiębiorstw (81%) oczekują od decydentów,
  • Tylko 31% badanych uważa, że polskie uczelnie dobrze kształcą przyszłych liderów innowacji,
  • Tylko 22% polskich dyrektorów uważa, że wsparcie rządowe jest zorganizowane właściwie,
  • 63% dyrektorów polskich przedsiębiorstw wskazuje brak ochrony poufności i własności intelektualnej jako największą barierę dla innowacji,
  • 24% dyrektorów z 25 badanych rynków postrzega Polskę jako środowisko przyjazne innowacji,
  • Dla 38% polskich dyrektorów Polska jest rynkiem sprzyjającym innowacjom;

Jak widać zdecydowana większość kadry zarządczej zdaje sobie sprawę z tego jak ważne są innowacje. Do rozwiązania mamy jednak sporo problemów wynikających ze skomplikowanych przepisów, biurokracji czy też mało efektywnego systemu edukacji. Jeśli interesują Cię szczegółowe dane dotyczące wyników w innych krajach zajrzyj na stronę: Innovation Barometer 2013 i na bloga GE. Wyniki z zeszłego roku znajdziesz w tym wpisie.