Bariery innowacji: jeśli coś działa dobrze nie będziemy tego zmieniać

Bariery innowacji: jesli coś działa dobrze nie będziemy tego zmieniać - na obrazku wysłużone tryby maszynyW Twojej organizacji na pewno jakiś produkt lub usługa wyróżnia się na tle innych. Dobrze radzi sobie na rynku i generuje przychody. Do tego świetnie działa. Krótko mówiąc: produkt, który osiągnął sukces. Zapewne nie raz przychodziły Ci do głowy pomysły na jego usprawnienie. Zastanawiasz się jak inni mogą tego nie widzieć. W końcu postanawiasz o podzielić się swoimi koncepcjami. Spotykasz się z odpowiedzialnymi za ten projekt i kreślisz przed nimi wizje swoich zmian. Ich miny nie są zbyt przyjazne. W końcu słyszysz: „Nie będziemy zmieniać czegoś co dobrze działa. Świetnie radzimy sobie sami. Wątpisz w nasz sukces?”. Z takimi argumentami ciężko dyskutować. Nie jest to jednak niemożliwe. Ta bariera podobnie jak inne jest jak najbardziej do pokonania. Nikt kto spoczął na laurach nie zajdzie wysoko.

Nic nie trwa wiecznie

Te słowa idealnie oddają to co czeka flagowy produkt Twojej firmy jeśli nie będzie rozwijany. Zaczęło się niewinnie. Produkt trafił na rynek i okazał się dobry. Później historia potoczyła się błyskawicznie. Zainteresowanie zaczęło rosnąć. Pojawiły się zyski. Za nimi przyszło jeszcze więcej chętnych. Gdzieś w oddali zaczęła wyrastać konkurencja. Jeden rynek zdobyty. Za nim kolejny. W końcu zaczęło brakować miejsc, w których można by pozyskać nowych klientów. Coś co idzie w górę musi kiedyś spaść. Prawda jest brutalna. Konkurencja nie śpi i czeka tylko na okazję żeby zająć jego miejsce. To, że coś działa dobrze nie oznacza, że zawsze tak będzie. Myśląc w kategoriach przeszłości nie dajesz sobie żadnych szans na sukces. Dzisiejszy popyt nie jest żadnym gwarantem zysków w przyszłości. Świat dookoła Ciebie zmienia się bardzo szybko. Jeśli nie jesteś w stanie za nimi nadążyć prędzej czy później wypadniesz z wyścigu. A wtedy może być zbyt późno.

Historia zna wiele takich przykładów. Nikt stojący na czele Imperium Rzymskiego, Ottomańskiego czy Brytyjskiego nie wierzył w to, że kiedyś nadejdzie ich kres. Nie trzeba sięgać aż tak daleko wstecz, żeby się o tym przekonać. Pamiętasz Digg.com? Serwis, który jest pierwowzorem polskiego Wykopu w 2008 roku odwiedziło ponad 230 milionów użytkowników. Google chciało odkupić tę stronę za 200 milionów dolarów. Tamte czasy dawno minęły. Niedawno strona została sprzedana za 0,5 mln $ ponieważ straciła swoją popularność. Kojarzysz MySpace? W 2006 roku zarejestrowanych było tam 100 milionów użytkowników. Dziś odwiedza go 25 milionów osób. Znasz NK? Jeszcze do niedawna był to największy serwis społecznościowy w Polsce. Niestety dość długo zwlekał z wprowadzaniem zmian. Kiedy ostatecznie pojawiły się na stronie okazało się, że część użytkowników przeszła do konkurencji. W dzisiejszych czasach sukces może trwać naprawdę krótko. Jego utrzymanie nie jest proste ponieważ…

Lepsze jest wrogiem dobrego

Jeśli klient ma wybierać pomiędzy dwoma podobnymi produktami w tej samej cenie zawsze wybierze lepszy. Tego po prostu nie da się zmienić. Zawsze znajdzie się coś co można zrobić lepiej, szybciej lub taniej. Te zasady nie zmieniają się od wieków. Dotyczą także Twoich produktów i usług. Jeśli nie jesteś w stanie ich rozwijać przyjdą inni, którzy zrobią to z przyjemnością. Interesuje ich pierwsze miejsce i zrobią wszystko co w ich mocy żeby do niego dojść. Czekają tylko na odpowiednią okazję. Chcesz dać im tę szansę?

Kiedy słyszysz, że nie należy poprawiać czegoś bo dobrze działa to zastanów się gdzie byli byśmy gdyby nikt nigdy tego nie zrobił? Liczydło działało dobrze, a mimo wszystko wymyśliliśmy komputery. Konie przez wiele wieków były idealnym środkiem transportu, ale zostały wyparte przez samochody. Telegram pozwolił na przesyłanie wiadomości na odległość, ale dziś używa się telefonów komórkowych. Wszystkie te rzeczy są lepsze od swoich poprzedników pomimo tego, że tamte działały znakomicie.

Jakiś czas temu wprowadzałem pewne zmiany na jednym z serwisów, którym się opiekowałem. Mimo tego, że wszystko działało dobrze, a strona chwilę wcześniej osiągała historyczne rekordy wiedziałem, że trzeba iść do przodu. Wiedzieli to też ludzie, z którymi pracowałem przy tym projekcie. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Wprowadziliśmy zupełnie nową technologię, której możliwości wykraczają poza to co oferuje rynek. Poprzednia, dobrze działająca wersja nie oferowała czegoś takiego. Jak zatem widać warto naprawiać rzeczy, które nie są zepsute.

Zawsze jest coś co można poprawić

Usprawnianie produktów i usług nie zawsze jest łatwą sprawą. Będzie Ci jednak dużo łatwiej jeśli zadasz sobie kilka pytań:

Co można zrobić taniej?
Co można zrobić szybciej?
Co można zrobić lepiej?
Co można zrobić inaczej?
Czy obecna technologia pozwala swobodnie rozwijać produkt?
Czego nie potrafi ten produkt?
Jakie słabe strony ma obecne rozwiązanie?
Jakie mocne strony ma obecne rozwiązanie?
Kiedy ostatni raz wprowadzano jakieś usprawnienia?
Jak zwiększyć wartość produktu dla klientów?
Do jakiej grupy osób nie dociera Twój produkt?
Jakie są potrzeby Twoich klientów?
Które z nich zaspokajasz?
Dlaczego niektórzy ludzie nie korzystają z Twojego produktu?
W rozwiązaniu jakich problemów pomogą planowane usprawnienia?
Jak inaczej można używać Twojego produktu?
Jak usprawnić proces sprzedaży?
Jak stworzyć nowe kanały sprzedaży?
Czy można stworzyć komplementarne produkty i usługi?

Odpowiedź na każde z tych pytań może być motorem do rozwoju i wprowadzania innowacji. Ta lista to tylko przykłady. W zależności od specyfiki tego co oferujesz może być zupełnie inna. Ważne jest jednak to żeby mieć pojęcie na temat tego co można usprawnić w samym produkcie i jego otoczeniu. Na jego sukces składa się na pewno wiele różnych czynników, z których każdy można poprawić.

Podsumowanie

Nic nie będzie trwać wiecznie. Sukces to stan bardzo ulotny. Krótkowzroczność i zachłyśnięcie się przeszłymi zwycięstwami może osłabić czujność Twojej organizacji. Upadek ze szczytu na samo dno na pewno będzie bolesny. Nie pozwól zatem, żeby dobrze działające produkty i usługi stały się barierą do rozwoju. To one powinny być motorem do jeszcze szybszego wzrostu. Tylko w ten sposób można przeciwstawić się konkurencji. Pamiętaj o tym, że jeśli coś działa dobrze, to zawsze może działać lepiej. Taki właśnie powinien być Twój produkt.

Źródło obrazka: flickr.com (CC) H is for Home