Bariery innowacji: ergonomia

Bariery innowacji: ergonomiaWyobraź sobie sytuację, w której wprowadzasz na rynek rewolucyjny produkt. Czegoś takiego świat jeszcze nie widział. Masz duże nadzieje na sukces. Początkowe zainteresowanie jest ogromne. Jednak wszystko zaczyna się walić kiedy produkt trafia do klienta. Ludzie nie potrafią się nim posługiwać. Nawet obszerna instrukcja obsługi i sekcja z popularnymi pytaniami nie jest w stanie rozwiązać problemu. Świat obiega fama o tym, że nie da się z tego korzystać. Liczba klientów spada gwałtownie i zbliża się w kierunku zera. A miało być tak pięknie.

Zła ergonomia lub jej brak to bardzo częsty problem przy wdrażaniu innowacji. Droga od prostego rozwiązania do czegoś bardzo przekombinowanego może wyglądać bardzo niewinnie. Wystarczy dorobić kilka dodatkowych opcji, zmienić dobrze działające schematy lub zbudować od nowa coś co dobrze działa. Taki los spotkał wiele wynalazków. Kwadratowa myszka komputerowa, która wyglądała pięknie okazała się totalnie bezużyteczna. Powód był prosty: źle leżała w dłoni. Innym przykładem dobrego pomysłu, który poległ ponieważ był zbyt trudny w obsłudze jest OpenID. Jego idea była słusza: umożliwić użytkownikom logowanie się do różnych stron za pomocą jednego konta. Dla większości ludzi było to jednak zbyt trudne w obsłudze. Jak zrobić to prościej pokazał kilka lat później Facebook.

Przyczyny złej ergonomii można upatrywać w wielu różnych czynnikach takich jak: źle przygotowany interfejs użytkownika, problematyczne korzystanie z podstawowych funkcji, zbyt duży lub mały poziom bezpieczeństwa, zła konstrukcja, niekompatybilność z używanymi systemami, wymaganie zbyt dużej wiedzy i umiejętności od użytkownika, brak lub zła komunikacja błędów, słabe wykonanie, słaba wydajność, zbyt duża ilość opcji, złe rozpoznanie problemu do rozwiązania, błędny wybór grupy docelowej, nieznajomość kultury w grupie docelowej. To tylko część błędów, która może doprowadzić użyteczność Twojego rozwiązania do poziomu, w którym po prostu nie da się z niego skorzystać.

Nie jest to jednak problem, z którym nie można sobie poradzić. Rozwiązaniem jest jedno słowo: prostota. Staraj się robić wszystko najprościej jak się da. Nie każ swoim klientom myśleć nad tym jak się czegoś używa. Nie wkładaj w pisanie instrukcji obsługi tyle samo czasu co na stworzenie produktu. Rób rzeczy, które na pierwszy rzut oka będą sugerować jak się z nich korzysta. To co robisz musi być intuicyjne, wygodne w użyciu i proste.

Droga do tworzenia takich rozwiązań nie jest skomplikowana. Wystarczy pamiętać o 4 prostych zasadach:

usuwaj – opcji jakie chcesz udostępniać na pewno jest za dużo. Nikt nie będzie z tego wszystkiego korzystać. Wybierz jedną rzecz jaką ma wykonywać Twój produkt lub usługa. Ogranicz się tylko do niej i pozbądź się wszystkich ozdobników oraz niepotrzebnych funkcji. Nie dawaj ludziom kombajnu jeśli potrzebują tylko kosiarki do trawy.

organizuj – jeśli coś spełnia podobne funkcje, albo odnosi się do tego samego elementu można to zorganizować w jednym miejscu. Stwórz jasny podział na poszczególne sekcje. Nazwij je w prosty sposób, który od razu zasugeruje co znajdzie się w danym miejscu. Jeśli nawet pomimo zorganizowania pozostaną Ci sekcje nazwane w podobny sposób np. opcje i ustawienia to znaczy, że trzeba się nad tym pochylić jeszcze raz.

ukrywaj – nie wszystkie opcje muszą być widoczne od razu. Część z nich przeznaczona jest pewnie dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Inne będą wykorzystywane tylko raz. Nie musisz ich wszystkich pokazywać. W ten sposób sprawisz, że użytkownicy nie wpadną w zakłopotanie. Znajdą te funkcje po czasie kiedy już zaznajomią się z tymi podstawowymi.

przenoś – czy rzeczywiście wszystko musisz robić sam? Nie bój się przerzucić odpowiedzialność na kogoś innego. W przypadku kiedy możesz skorzystać z gotowych rozwiązań uzupełniających Twój produkt to nie zastanawiaj się nad tym czy stworzyć to od zera po swojej stronie. Po prostu podłącz się do tego i korzystaj. Zwiększysz wydajność i zaoszczędzisz sobie wiele pracy.

Zawsze staraj się tworzyć rozwiązania, którymi łatwo będzie się posługiwać. Korzystanie z nich będzie prawdziwą przyjemnością. Twoje dzieło będzie mieć same atuty: rozwiąże czyjeś problemy i będzie proste. Takie właśnie powinno być wszystko co robisz. Zanim wypuścisz swój produkt na rynek sprawdź czy nie można usunąć, zorganizować, ukryć lub przenieść jakiś funkcji. Znając życie na pewno się da. Nie bój się dla dobra ogółu poświęcić jakiejś skomplikowanej opcji. I tak nikt nie będzie z niej korzystać.

Źródło obrazka: flickr.com (CC) Paul Henman