Bariery innowacji: brak jasno sprecyzowanego celu

Bariery innowacji: brak jasno sprecyzowanego celu - na obrazku widoczna tarcza z trzema rzutkami, które trafiły w sam środekWszystko co robimy ma jakiś cel. Nic nie dzieje się bez przyczyny. Chcemy zaspokajać nasze potrzeby, zapewniać sobie bezpieczeństwo, rozwijać się czy też bawić. Cele, które realizujemy nadają naszemu życiu sens. Są motorem, który pcha nas cały czas do przodu. Czasem cele wyznaczamy sobie sami. Niekiedy robią to za nas inni. Zdecydowanie łatwiej jest osiągnąć jasno sprecyzowany cel. Wtedy wiesz dokąd zmierzasz i co należy zrobić żeby tam dojść. Brzmi prosto, ale nie zawsze tak jest. Złe wybranie kierunku albo robienie czegoś nie znając powodu działania sprawi, że Twoja praca będzie mało efektywna. Reguła ta dotyczy także innowacji. Warto zatem zapoznać się z kilkoma radami, które pomogą Ci rozwiązać ten problem.

Quo vadis?

Czy wiesz jaki cel ma Twoja firma? Czy zdajesz sobie sprawę z tego co jest najważniejsze dla Twojej organizacji? Możesz w tej chwili napisać kilka najistotniejszych kierunków w których ma się rozwijać? Wiesz, które z nich są ważniejsze od innych? Potrafisz określić miarę, która powie czy dany cel został osiągnięty? Czy wiesz kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych zadań? Czy masz pojęcie na temat tego jakie cele ma Twoja konkurencja? Jeśli nie znasz odpowiedzi na choćby jedno z tych pytań to będziesz mieć nie lada problem. Żadne z Twoich działań nie przyniesie efektu. Nie wiesz przecież co masz robić. Możesz się starać, ale to i tak na nic. Zanim zaczniesz rozwiązywać problem poznaj jego przyczynę. Nie działaj na ślepo. Rezultat będzie lepszy jeśli dobrze się do tego przygotujesz. Pomoże Ci w tym metoda…

S.M.A.R.T.

To dzięki niej szybko zdefiniujesz swoje cele. Co więcej zrobisz to poprawnie. Działa to bardzo prosto:

Simple – cel musi być prosty, zrozumiały i jednoznaczny.

Measurable – cel musi być mierzalny. Nikt nie powinien mieć wątpliwości jak sprawdzić czy lub w jakim stopniu został osiągnięty.

Attantiable – realistyczny, ale przy okazji ambitny.

Relevant – cel musi być istotny dla osoby, która ma go zrealizować. Powinien być krokiem na przód.

Time-bound – określony w czasie.

Sformułowane w ten sposób zadanie zostanie zrozumiane przez każdego. Posiadać będzie jasne kryteria realizacji i terminu w jakim ma to nastąpić. Będzie wyzwaniem, z którym każdy będzie chciał się zmierzyć. Realizacja takiego celu da naprawdę dużo satysfakcji. Więcej informacji na temat metody S.M.A.R.T. znajdziesz na blogu konsulti.pl.

Określ swoje cele

Kiedy już wiesz jak definiować cele zastanów się nad obszarami, w których chcesz je realizować. W każdej organizacji będzie ich kilka:

Zysk – cel związany z tym obszarem ma przełożyć się na konkretne wyniki finansowe. Nie możesz po prostu powiedzieć chcę zarabiać/sprzedawać więcej. Do końca następnego kwartału chcę podnieść sprzedaż usługi X o 10% w stosunku rok do roku – to precyzyjnie określony cel związany z zyskiem.

Problemy – niech Twoim celem stanie się rozwiązanie jakiegoś problemu, który nurtuje wiele osób. Możesz rozwiązywać własne problemy. Możesz to też robić dla innych.

Wiedza – nauczenie się nowych umiejętności, okiełznanie nowej technologii, podniesienie poziomu swoich zdolności czy zdobycie nowych doświadczeń to cele, które mieszczą się w tym obszarze. Nowa wiedza otwiera nowe możliwości i pozwala dostrzec nowe okazje.

Marka – ciekawe projekty, ambitne cele, nowatorskie produkty, innowacyjne rozwiązania to rzeczy o których ludzie chętnie będą opowiadać. Wszystkie te elementy wpływać będą na postrzeganie Twojej marki przez innych.

Otoczenie – nie zapominaj o swoich partnerach w biznesie i konkurencji. Wzmacniając swoich sprzymierzeńców, wzmocnisz też siebie. Wykorzystując słabości rywali umocnisz też swoją pozycję na rynku.

Organizacja – każdy zrealizowany projekt spaja Twoją organizację. Sukces poprzedzony ciężką pracą będzie mieć pozytywny wpływ na atmosferę. Zadowoleni ludzie będą mieć więcej chęci do podejmowania kolejnych działań.

Podsumowanie

Żadne działanie bez określonego celu nie ma większego sensu. Jeśli planujesz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań musisz wiedzieć co chcesz dzięki nim osiągnąć. To pozwoli Ci znaleźć odpowiednie środki żeby ten cel osiągnąć. Warto poświęcić parę chwil na to żeby dobrze określić swoje działania. Źle wyznaczony cel nie tylko zatrzyma Cię w miejscu, ale także pozwoli innym Cię wyprzedzić. Czasu nie da się cofnąć. To co robisz musi mieć sens. Doba ma tylko 24 godziny więc lepiej dobrze je wykorzystaj.

Źródło obrazka: flickr.com Just call me Jac