2013: prognozy dla innowacji

2013: prognozy dla innowacjiInnowacje mają to do siebie, że zawsze będą powstawać. Nie ma takiej siły, która obecnie powstrzymała by ich tworzenie. Rozwiązywanie problemów, pokonywanie barier, tworzenie prostych rozwiązań, kreatywności i pomysłowość to główne czynniki, które napędzają innowacje. To jakie z nich ujrzymy w przyszłości jest wielką niewiadomą. Rok 2013 na pewno przyniesie nam wiele ciekawych produktów i usług, które wprowadzą wiele zmian i ułatwień w naszym życiu. Podobnie jak rok temu postanowiłem przygotować kilka prognoz na zbliżające się 12 miesięcy.

Biznes

Kryzys to dobry czas na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań dla biznesu. Firmy nadal będą szukać rozwiązań, które pozwolą zminimalizować jego sktutki, znaleźć źródła nowych przychodów oraz jeszcze skuteczniej docierać z ofertą do klientów. Bardzo prężnie będą rozwijać się narzędzia do analityki marek i sentymentu klientów. Integracja z innymi platformami, specjalizacja dla konkretnych branż oraz prognozowanie pojawiania się szumu w sieci na dany temat to niektóre z kierunków w jakich pójdą te narzędzia. Firmy będą też wykorzystywać narzędzia do prognozowania tego kiedy poszczególni klienci będą robić zakupy. Tradycyjne biznesy coraz częściej będą sięgać po programy umożliwiające rozpoznawanie klientów. Na tym polu pojawi się wiele dedykowanych rozwiązań, które pozwolą nie tylko na lepszą obsługę, ale przede wszystkim na trafianie w gust konkretnego konsumenta.

Rynek będzie musiał się zmierzyć z zupełnie nowym zjawiskiem jakim stanie się biznes, który wyrośnie na łatwiejszym dostępie do drukarek 3D. Dzięki temu ludzie, którzy do tej pory nie zajmowali się produkcją będą mogli robić to w zaciszu własnego domu. Technologia ta będzie powszechnie wykorzystywana w działach marketingu. Zwiększy się też rola sklepów internetowych sprzedających drukowane produkty 3D.

Ważnym elementem prowadzenia biznesu będzie też grywalizacja. Stanie się ona szczególnie popularna w dużych firmach i korporacjach. Eksperymenty z gamifikacją pojawią się także podczas robienia zakupów. Sklepy korzystać będą ze specjalistycznego oprogramowania nakręcającego klientów do zdobywania zakupowych odznak. Również operatorzy kart kredytowych włączą się do zabawy. Pojawią się nowe rodzaje kart informujące o zniżkach w sklepach w okolicy oraz innych ciekawych promocjach.

Wyszukiwarki

W związku z dużą popularnością filmów wideo i aplikacji do robienia zdjęć wyszukiwarki będą zmuszone do dostarczenia nowych funkcjonalności z tym związanych. Pojawią się opcje umożliwiające znajdowanie informacji na temat poszczególnych obiektów znajdujących się na zdjęciach i filmach. Upowszechni się też technologia wyszukiwania treści zamieszczonej w nagraniach audio oraz wideo. Większy nacisk położony zostanie także na wyszukiwanie informacji poprzez znajomych, którzy mogą nam pomóc w rozwiązaniu naszego problemu.

Możliwe stanie się robienie zakupów bezpośrednio z poziomu wyników wyszukiwania. Dla osób, które potrzebować będą więcej informacji mechanizmy wyszukiwania same będą podsuwać kolejne kroki w dotarciu do szukanej informacji. Zwiększy się znaczenie źródeł, w których informacja pojawiła się po raz pierwszy. Mechanizmy wyszukiwania będą w stanie sprawdzić na jakich źródłach bazują konkretne witryny w sieci.

Rozrywka i social media

W branży rozrywkowej jak zwykle będzie się działo. Dużą rolę odgrywać na tym polu będą social media. Pojawi się nowy trend, dzięki któremu każdy użytkownik będzie mógł wejść w życie innej osoby i podążać jej krokami. Chodzić tymi samymi trasami, jeść te same posiłki, czytać te same informacje. Swoiste „follow me” na ogromną skalę realizowane także w prawdziwym świecie. Innym nowym trendem będzie rozwój niszowych społeczności, w których założenie konta będzie wymagało wykazania się konkretnymi umiejętnościami lub wiedzą. Małe, elitarne kluby pozwolą na eliminację treści o niskiej jakości.

Na znaczeniu zyskają też gry o wymiarze międzykontynentalnym w prawdziwym świecie stawiające na tworzenie koalicji graczy. Real world games zyskają popularność także na mniejszą skalę i staną się elementami rozrywki dla mieszkańców poszczególnych miast lub dzielnic. Popularność zdobędą także niszowe rozgrywki za pomocą narzędzi typu Hangout. Pojawią się programy rozrywkowe, w których zawodnicy z różnych miejsc wykonywać będą na czas zadania, które oceniać będzie jury złożone z widzów siedzących przed ekranami monitorów.

Aplikacje typu Instagram zostaną wzbogacone o funkcjonalności umożliwiające kolaborację z innymi użytkownikami oraz synchronizację treści tworzoną przez różne osoby znajdujące się w tym samy miejscu. W ten sposób robienie zdjęć czy relacjonowanie imprez przejdzie na zupełnie nowy poziom.

Dostawcy treści w tym duże portale informacyjne postawią na inteligentne serwowanie materiałów swoim czytelnikom. Analiza zainteresowań użytkownika oraz śledzenie tego co czyta, ocenia i komentuje stanie się podstawą do tworzenia spersonalizowanych stron głównych w całych portalach. Dzięki temu każdy będzie mógł trafić na takie treści jakie go najbardziej interesują i ominąć rzeczy jakich nie chce czytać.

Sprzęt

Systemy operacyjne zaczną coraz śmielej wchodzić do urządzeń, które znamy. Kamera wideo z systemem Android pozwoli na publikowanie nagrań w czasie rzeczywistym na swoim kanale YouTube lub dzielenie się treściami ze znajomymi. Rzeczywistość rozszerzona wyświetlana od razu na ekranie kamery pozwoli operatorowi na tworzenie lepszej narracji, a widzom da możliwość zapoznania się z dodatkowymi informacjami na temat filmowanego miejsca lub produktów jakie znajdują się na ekranie.

Technologie rozpoznawania obrazów staną się coraz powszechniejsze w otaczającym nas świecie. Pozwolą na stworzenie wideoradarów nowej generacji, które nie tylko umożliwią rejestrację prędkości ale będą przy okazji sprawdzać stan techniczny pojazdu oraz informacje o ważności ubezpieczenia. Narzędzia tego typu wykorzystywane będą także w marketingu. Banery reklamowe jakie będziemy mijać w galeriach handlowych czy na lotniskach będą rozpoznawać kto na nie patrzy i serwować odpowiednio przygotowany przekaz.

Mobile

Posiadanie własnej aplikacji mobilnej będzie istotne dla każdej większej firmy. Realizowanie sprzedaży za jej pomocą także. Na tym polu mocno zaczną rywalizować markety, które umożliwią łatwiejsze robienie zakupów swoim klientom. Aplikacje będą wskazywać lokację poszczególnych produktów w sklepach oraz podsuną klientom różnego rodzaju promocje. Większość z nich umożliwi także zrobienie zakupów bez podchodzenia do kasy.

Coraz większa liczba niebezpiecznego oprogramowania mobilnego sprawi, że operatorzy komórkowi zaczną oferować odpłatne usługi zabezpieczania urządzeń. W ramach płaconych abonamentów użytkownicy będą mieć dostęp do oprogramowania antywirusowego działającego nie tylko w ich telefonie, ale na poziomie całej sieci komórkowej.

Rynek zaleje też fala różnego rodzaju akcesoriów rozszerzających możliwości telefonu komórkowego. W ten sposób komórki będą w stanie zastąpić wiele przedmiotów jakie znamy z codziennego życia. Nakładka zmieniająca komórkę w suszarkę, wiertarkę lub golarkę może nie być najbardziej szalonym pomysłem na jaki wpadną twórcy tego typu narzędzi.

Aplikacje mobilne coraz częściej korzystać będą z różnych form obsługi innych niż dotyk. Wydawanie komend głosem stanie się jednym z podstawowych sposobów obsługi niektórych programów. Inne pójdą krok dalej i będą także rozpoznawać komendy wzrokowe. Aplikacje dostarczające informacje wykorzystujące takie rozwiązania będą wiedzieć co już przeczytał czytelnik i same będą przewijać tekst.

Edukacja

Dużo innowacji pojawi się też w edukacji. Powstaną specjalne aplikacje działające w chmurze, które będą w stanie gromadzić całą wiedzę potrzebną uczniom w danej szkole. Rozdystrybuują też treści dla każdej z osób i będą monitorować postępy w nauce. Szkoła działająca w chmurze będzie wiedzieć z czym dany uczeń ma problem i sama dostosuje program nauczania pod konkretną osobę. Aplikacje edukacyjne będą też odpowiedzialne za wykrywanie i rozwój talentów danej osoby, tak żeby jak najlepiej rozwinąć jej potencjał.

Zdrowie

Wyspecjalizowane oprogramowanie do monitoringu sieci pozwoli informować o źródłach chorób i epidemii pojawiających się w różnych miejscach na świecie oraz prognozować zbliżające się zagrożenia. Powstaną też aplikacje, które umożliwią unikanie osób chorych oraz ostrzegające użytkowników przed niebezpiecznymi miejscami.

Podsumowanie

Część z moich prognoz ma szansę sprawdzić się w mniejszym lub większym stopniu. Inne zapewne okażą się totalnymi niewypałami. Niewątpliwie będzie sporo rozwiązań, o których nawet nie pomyślałem. Na szczęście nie o to w tym wszystkim chodzi. Jeśli też masz jakieś pomysły na to co może wydarzyć się w przyszłym roku to pisz śmiało. Czas pokaże kto z nas miał rację.

Źródło obrazka: flickr.com (CC) derpoly