2012: prognozy dla innowacji

Źródło: flickr.com cc - http://www.flickr.com/photos/paulwatson/3992381/sizes/s/in/photostream/Tworzenie prognoz nie jest łatwym zajęciem. Przyszłość jest tak nieprzewidywalna, że trudno jest wyobrazić sobie jak będzie ona wyglądać. Sytuacja w branży IT zmienia się jak w kalejdoskopie. Każdego dnia na świecie powstaje tyle nowych usług, rozwiązań i serwisów internetowych, że zebranie wszystkiego w całość jest praktycznie niemożliwe. Wśród nich jest wiele innowacyjnych pomysłów więc nie musimy się martwić o to, że kiedyś ich zabraknie. Innowacje mają to do siebie, że zawsze będą powstawać. Jak jednak można przewidzieć coś, co jeszcze nie istnieje? Nie jest to wcale takie trudne. Wystarczy poruszyć nieco wyobraźnię. Zapraszam do zapoznania się z moimi prognozami dla innowacji na rok 2012.

Wyszukiwarki

2012 będzie kolejnym rokiem dominacji Google na polu wyszukiwarek internetowych. Pomimo tego Gigant z Moutain View nie spocznie na laurach i będzie oferować nam kolejne udogodnienia związane z najpopularniejszą na świecie usługą internetową. Dużą rolę w rozwoju wyszukiwarki odegrają mechanizmy społecznościowe. Przycisk +1 zyska na znaczeniu i dzięki niemu wyniki, które otrzymamy, będą jeszcze lepsze. Wykorzystanie sieci społecznościowych umożliwi prognozowanie tego co chcemy wyszukiwać oraz prezentowanie wyniku zanim do końca sprecyzujemy nasze zapytanie. Śledzenie zapytań generowanych przez użytkowników i analiza ich sieci społecznościowych umożliwi tworzenie i przyporządkowywanie użytkowników do wzorców zachowań. Dzięki temu możliwe będzie pokazanie nam odpowiedzi zanim zdążymy zapytać.

Wyniki wyszukiwania zostaną wzbogacone nie tylko o informacje z sieci społecznościowych, ale również o dodatkowe usługi. Prezentowanie w ramach SERP innych produktów takich jak kontent premium, ogłoszenia, promocje czy też lista powiązanych aplikacji stanie się standardem i kolejnym elementem składającym się na model biznesowy wyszukiwarek.

Biznes

Kryzys finansowy nadal będzie zmuszać firmy do dokładnego przyglądania się swoim wydatkom. Działania podmiotów z branży będą bardziej przemyślane, przez co zminimalizowane zostanie ryzyko poniesienia porażki. Innowacje związane z biznesem przede wszystkim umożliwiać będą optymalizację kosztów prowadzenia działalności i lepszą alokację zasobów w firmach. Liderami nowych rozwiązań staną się niewielkie firmy specjalizujące się w ściśle określonej tematyce. Dzięki wąskiej specjalizacji szybciej odkrywać będą kolejne elementy związane z innowacyjnością w danej dziedzinie.

E-commerce będzie zyskiwać na znaczeniu, podobnie jak miało to miejsce w ostatnich latach. Wejście do sieci dużych graczy związanych z handlem umożliwi wzbogacenie oferty porównywarek cen o produkty z marketów, a w przyszłości również zwykłych sklepów. Sieci będą próbowały również wykorzystać potencjał tkwiący w zakupach grupowych. Promocyjne oferty nie będą ograniczać się jedynie do zakupów dokonywanych za pośrednictwem Internetu. Staną się codziennością także podczas tradycyjnych zakupów w sklepie. Dzięki temu placówki handlowe otrzymają doskonałe narzędzie umożliwiające im pozbycie się zalegającego towaru lub produktów, które niebawem utracą termin ważności. Powstaną również próby tworzenia modeli odwróconej sprzedaży grupowej. Zamiast prezentowania oferty użytkownikom platformy gromadzić będą informacje dotyczące ich zapotrzebowania na produkty i usługi. Po przekroczeniu pewnego progu oferta będzie uruchamiana dla wszystkich zainteresowanych i dzięki temu zostanie ona błyskawicznie wyprzedana.

Na rynku pojawią się również serwisy aukcyjne działające na zasadzie wymiany barterowej w zamian za przedmiot transakcji. W dużej mierze wykorzystywać one będą siłę społeczności lokalnych. Dokonanie zakupu nie będzie się wiązało tylko i wyłącznie z zapłatą. Można będzie ją zrealizować za pomocą usługi świadczonej dla osoby, która dany przedmiot wystawiła lub dokonać transakcji wiązanej: część pokrywają pieniądze, resztę usługa jaką wykonamy.

Rozrywka

W tej dziedzinie dużo będzie się działo. W drugim półroczu 2012 na pierwszy plan wysunie się telewizja. Wszystko dzięki planom związanym z projektem iTV, który realizuje Apple. Rewolucja jaka może się dokonać zmieni nasze wyobrażenie o telewizji. Jego obsługa ma być banalnie prosta, a integracja z innymi urządzeniami zapewni umożliwi dostęp do wszystkich usług jakie oferuje Apple. Telewizja będzie dostosowywać się do naszych potrzeb. Tradycyjny pilot pójdzie w odstawkę. Zastąpi go nasz głos i gesty. Oglądanie TV nie będzie ograniczać się jedynie do grona naszych domowników. Będziemy mogli cieszyć się seansami wraz z naszymi znajomymi, którzy razem z nami w swoich domach będą oglądać ten sam program. Zobaczymy i usłyszymy ich reakcje. Telewizor będzie pełnić również rolę komunikatora umożliwiającego nam prowadzenie rozmów z innymi.

Jeszcze większe znaczenie w dziedzinie gier będą mieć produkty społecznościowe. Najnowsze dzieła wykorzystają sieci społecznościowe i wymagać będą jeszcze większej współpracy w celu osiągnięcia zwycięstwa. Grupowe wideoczaty koalicji graczy w celu lepszej komunikacji będą na porządku dziennym. Korzyści wynikające z grania w gry społecznościowe przekładać się będą na prawdziwe pieniądze. Pojawią się pierwsze oferty dla zawodowych graczy, którzy inkasować będą pensje za granie w gry przy pomocy social mediów. Ekspansję w sieci prowadzić będą również serwisy hazardowe, które umożliwią graczom zarabianie prawdziwych pieniędzy za pomocą gier, w których do tej pory nie było to możliwe.

Gry obsługiwane będą nie tylko za pomocą znanych dziś kontrolerów, ale również za pomocą głosu. Dzięki temu gracze będą mogli wykonywać na raz jeszcze więcej czynności. Przełoży się to na wzrost ich zadowolenia z gry oraz umożliwi osiąganie lepszych rezultatów.

Social media

Elementy społecznościowe będą dostępne w każdym zakamarku sieci. Wszystkie nowo powstające usługi zawierać będą w sobie tego typu komponenty. Staną się one ważne nie tylko w rozrywce, ale także w projektach stricte biznesowych. Nasi znajomi i osoby, którym ufamy będą umacniać swoją pozycję wśród źródeł kontentu jaki do nas trafia. Analizowanie naszych kontaktów umożliwi optymalizację źródeł danych i dostarczanie nam tylko dobrych i interesujących treści. Istniejące systemy rekomendacji zostaną rozbudowane w kierunku zwiększającym ich automatyzacje. Kliknięcie przycisku „lubię to” nie będzie jedynym sposobem, aby ciekawy artykuł, który czytało kilku naszych znajomych, trafił do naszego streamu.

Większe znaczenie zaczną mieć również serwisy związane z grupami naszych interesów. Zdrowie, hobby, najbliższa okolica, edukacja sprawią, że zaczniemy bardziej świadomie powiększać sieć swoich znajomości w kierunkach, które mogą przynieść nam wyraźne korzyści. W tej dziedzinie pojawi się wiele dedykowanych rozwiązań ułatwiających nam życie.

Mobile

Multiplatformowość to hasło, które będzie bardzo mocno związane z branżą mobilną. Łatwiejsze i szybsze udostępnianie produktów i usług w telefonach komórkowych i urządzeniach przenośnych będzie elementem, który może determinować wiele projektów w nadchodzącym roku. Najnowsza wersja Windowsa namiesza nieco na tym rynku. Deweloperzy szybko dostrzegą korzyści wynikające z tworzenia tylko jednego kodu, który będzie działać na wielu urządzeniach. Aplikacje mobilne czerpać będą w dużej mierze z tego, co pojawiać się będzie w innych gałęziach. Adaptacja najlepszych i najpopularniejszych rozwiązań istniejących w sieci na platformy przenośne będzie kontynuowana. Powstające aplikacje łatwiej zintegrują się z innymi produktami i usługami dzięki czemu ich możliwości wzrosną.

Dostęp do sieci będzie coraz szybszy i tańszy. W niektórych krajach rozmowy telefoniczne staną się całkowicie darmowe, a dostawcy usług telekomunikacyjnych w większym stopniu będą zarabiać na dostępie do sieci, sprzedaży aplikacji mobilnych i dedykowanych rozwiązań.

Podsumowanie

Moje prognozy na rok 2012 nie są aż tak nierealne. Wiele z nich może wydawać się całkiem prawdopodobnych. Inne mogą z kolei być absurdalne, ale kto wie czy któregoś dnia nie ujrzą światła dziennego. Świat widział już całkiem sporo pomysłów, które były sceptycznie oceniane przez specjalistów, a mimo to odnosiły komercyjny sukces. To jak będzie wyglądać rynek w dużej mierze zależy od nas samych i tego czego będziemy od niego wymagać. Branża IT chce zaspokajać nasze potrzeby jak najlepiej. Musimy jej zatem pomóc i powiedzieć czego potrzebujemy. Za rok przekonamy się na ile trafne były moje prognozy. Teraz Twoja kolej. Puść wodze swojej fantazji i zastanów się co innowacyjnego przyniesie nam rok 2012.